Menu Close

„Mažasis kalbos tyrinėtojas” lietuvių kalbos ir kultūros puoselėjimo projektuose, pasitelkiant STREAM veiklas

2022 m. kovo 1-30 dienomis įstaigoje vyko projektas

„Mažasis kalbos tyrinėtojas”

lietuvių kalbos ir kultūros puoselėjimo projektuose,

pasitelkiant STREAM veiklas

Vilniaus lopšelyje-darželyje „Pasakaitė“ ypatingas dėmesys skiriamas lietuvių kalbos ugdymui, tautinio bei kultūrinio tapatumo puoselėjimui, todėl įstaigos direktorės L. Toločkienės iniciatyva 2022 m. kovo mėnesį buvo organizuojamas lietuvių kalbos ir kultūros puoselėjimo projektas, pasitelkiant STREAM veiklas „Mažasis kalbos tyrinėtojas“. Projekto metu buvo organizuojami kalbos ugdymo projektai bei įvairūs edukaciniai renginiai,  įtraukiant ne tik visą įstaigos bendruomenę: ugdytinius, jų tėvelius, įstaigos pedagogus, tačiau ir šalies ikimokyklinio bei priešmokyklinio ugdymo pedagogus, švietimo pagalbos specialistus.

Siekiant lavinti ugdytinių lietuvių kalbos įgūdžius, taisyklingą lietuvių kalbos vartojimą, visose įstaigos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo grupėse organizuoti lietuvių kalbos ir kultūros puoselėjimo projektai, pasitelkiant STREAM veiklas „Vaiko kelias į taisyklingą kalbą“. Priešmokyklinio ugdymo grupių ugdytiniai pademonstravo puikias lietuvių kalbos žinias bei pasinėrė į STREAM veiklas: „Čiulbuonėlių“ grupės projekte „Lietuvos tūkstantmečio kalbininkai“ ugdytiniai dalyvavo žaidime, kurio metu atliko įvairias sakytinės ir rašytinės kalbos užduotis. Čia ypatingai atsiskleidė pedagogių E. Navardauskienės ir E. Šatevičienės  kūrybinės inovacijos, rengiant įtraukiančias edukacines kalbos ugdymo užduotis ir lavinamąsias priemones: „Šachmatinis raidžių žaidimas“, „Aš – kino filmo kūrėjas“, „Linksmieji raidžių varžtai“, „Kuriu reklamą“ ir kt. „Kodėlčiukų“ grupės projekte „Mažųjų lietuvaičių viktorina“ mokytojos D. Osipovič, M. Raudonienė, pasitelkiant interaktyvią lentą sukūrė viktoriną „Ką žinai apie savo šalį Lietuvą“. Ugdytiniai atsakė ne tik į mokytojų, bet ir į tėvelių, kitų įstaigos bendruomenės narių vaizdo siužetuose užduodamus klausimus apie Lietuvą bei atliko kitas komandines užduotis. Ypatingai daug džiugių emocijų ugdytiniams sukėlė išmaniųjų bitučių kelionė po Vilnių: ugdytiniai pasiskirstę į dvi komandas turėjo valdyti bitutes (viena jų valdoma ranka, kita – mobiliuoju telefonu) bei apskaičiuoti ir užprogramuoti išmaniojoje bitutėje žingsnius, kad pasiektų kelionės tikslą. „Gudručių“ grupės priešmokyklinukai kartu su mokytojomis Ž. Kučinksiene, D. Čaplinksiene, logopede J. Bartašiene, keliavo į „Išminčiukų biblioteką“. Ugdytiniai pasiskirstę į mokslinčių, pasakorių, kalbininkų ir žurnalistų komandas, atskleidė paslaptingą knygų pasaulį, susipažino su knygos atsiradimo istorija bei pasinėrė į užduočių kraiteles ir atliko įvairias kalbos ugdymo užduotis.

Ikimokyklinio ugdymo grupėse ugdytiniai taip pat atrado lietuvių kalbos lobynus. „Spindulėlių“ grupės projekte „Mankštiname pirštelius-gražiai tariame žodelius“  mokytojos A. Armonienė, I. Polubenko panaudojo įvairius metodus ir priemones, skatinančias vaikus kurti, statyti, spręsti inžinerinius iššūkius ir tobulinti kalbos įgūdžius, meninius gabumus. Veiklų  metu, ugdytiniai stebėjo įvairius statinius, aiškinosi, kas juose gyvena. Tiek namuose kartu su tėveliais, tiek projektinės veiklos metu ugdytiniai pasinėrė į kūrybinę-inžinerinę veiklą bei pasitelkdami įvairias konstrukcines, kūrybines priemones projektavo ir konstravo savo namus. „Švyturėlių“ grupės projekte „Raideles aš suradau, į žodelį surinkau“ mokytojos I. Stankevičienė, R. Kučmienė ir ugdytiniai leidosi į kelionę ieškoti pasakos. Kelionės metu ugdytiniai įgarsino pasaką „Varna ir sūris“, „SMART“ lentoje atliko vienaskaitos, daugiskaitos, prielinksnių (ant, už, po) vartojimo užduotis, pasinėrė į įvairias pedagogių paruoštas STREAM kūrybines užduotis su smėliu, žvake, segtukais ir kt. „Vieversėlių“ grupės projekte „Pelėdžiukų mokyklėlė“ mokytojos J. Balčiūnienė, A. Abraškevičiūtė ir ugdytiniai atsidūrė raidžių pasaulyje. Interaktyvioje lentoje ugdytiniai vardino raides bei atliko užduotį „Raidė – paveikslėlis“, žaidė kalbos ugdymo žaidimus „Raidžių pyragas“ bei sudėliojo žodelius „Kalba“, „Raidė“. Pasitelkiant gamtinę medžiagą pasinėrė į kūrybinę STREAM veiklą bei dėliojo įvairias raides iš kriauklių, gilių kepurėlių. „Verpstelių“ grupės ugdytiniai ir mokytojos O. Gaižutienė, L. Sadauskienė burtininkų kalbos laboratorijoje „Šakar makar“ nusikėlė į magijos pasaulį. Mažieji burtininkai įvardinę pateiktų daiktų pavadinimus ir raides padėjo išvirti stebuklingą viralą burtažodžiui atstatyti, pasitelkiant vaizdinę metodinę priemonę „Raidžių kepurėlės“ žibintuvėlių šviesoje atrado įvairias raides, atliko bandymus „Slaptas rašalas“ bei žvakės šviesoje įžvelgė įvairių raidžių kontūrus, atliko eksperimentą „Išsiveržęs ugnikalnis“ bei kitas STREAM užduotis. Knygelių mylėtojai, „Pasagėlių“ grupės ugdytiniai, projekte „Stebuklinga kelionė į knygelių šalį“ apžiūrėjo įvairias knygeles, jas suskirstė pagal žanrą, kartu su mokytoja N. Rusevičiūte, kuri atliko Kakės Makės vaidmenį, atrado gyvūnus bei žaidė žaidimą „Kas gyvena vandenyje, sausumoje, ore“,   įtvirtino raidžių pažinimą muzikiniame žaidime „Raidžių kilimas“ bei įvairiomis žaismingomis užduotimis skatino taisyklingą lietuvių kalbos vartojimą.

Pačių mažiausių įstaigos ugdytinių projektinės veiklos buvo nemažiau spalvingos ir išradingos. „Smalsučių“ grupės ugdytiniai ir mokytojos J. Šernienė, R. Milerienė atliko knygelės „Kapt, kapt, kapt“ inscenizaciją. Žaidė pirštukų žaidimus, skaičiavo lašelius, stengėsi įvardinti daiktavardžius, atsakant, kur lašelis nukrito.  „Čiauškučių“ grupės projekte „Su Pagranduku gražią kalbą atrandu“ ugdytiniai ir mokytojos R. Slaščiova, B. Bricun ieškojo pasimetusių pasakos herojų, juos atradę įvardino gyvūnų pavadinimus, planšetinio kompiuterio pagalba klausėsi gyvūnų balsų, žaidė pirštukų žaidimus bei pasitelkiant pedagogių kūrybos lėlių teatro priemones stebėjo pasaką „Pagrandukas“.  „Linksmučių“ grupės projekto metu „Aš linksmutis juk esu – žalią pasaką seku“ padedant mokytojai E. Pugžlytei, soc. pedagogei A. Valkauskienei ugdytiniai patys pabandė kurti žaliąją pasaką: dėliojo pasakos priemones ir personažus, juos įvardino, skaičiavo gėlytes, dainavo daineles, atrado daug spalvų, susipažino su pirmosiomis raidelėmis A, B, C. „Pabiručių“ grupės ugdytiniai ir mokytojos J. Ramonaitė, E. Šulskienė nusikėlė į muzikinę pasaką „Tilidūda“. Klausydami dainelę „Aš turėjau gaidį“ ugdytiniai apžiūrėjo naminius gyvūnus, aiškinosi sąvokas „Daug, mažai“, pabandė pamėgdžioti naminių gyvūnų skleidžiamus garsus, pūsdami spalvotas plunksnas ugdytiniai lavino kalbinį kvėpavimą bei mankštino veido raumenis, įvardino matomas spalvas.

Įgyvendinant projektą „Mažasis kalbos tyrinėtojas“ įstaigos ugdytiniai ir jų tėveliai bei kiti šeimos nariai prisijungė prie Lietuvių kalbos dienų iniciatyvos, siekiant populiarinti lietuvių kalbą tarp jaunimo. Įstaigoje buvo organizuojama kūrybinių darbų paroda „Atverkime kalbos turtus“. Pasitelkdami skirtingas piešimo technikas įstaigos ugdytiniai ir jų šeimos nariai piešė įvairius kūrybinius darbus bei ant priešinio kūrybiškai įkomponavo  piešinį apibūdinančius būdvardžius. Ugdytinių ir jų šeimos kūrybinių darbų paroda buvo eksponuojama įstaigos vidiniame kiemelyje bei interneto svetainėje www.manokraštas.lt, todėl visi įstaigos bendruomenės nariai galėjo pasidžiaugti ugdytinių meninės veiklos rezultatais bei kūrybinių darbų įvairove.

Projekto organizacinė-kūrybinė komanda: dir. pav. ugdymui S. Keršienė, mokytojos E. Navardauskienė, I. Stankevičienė neapsiribojo lietuvių kalbos renginiais, kuriuose dalyvavo tik įstaigos bendruomenės nariai, įgyvendintas dar vienas projekto tikslas – skatinti įstaigos ir visos šalies pedagogų bendravimą ir bendradarbiavimą, gerosios patirties sklaidą. Taigi, projekto metu taip pat organizuota Lietuvos Respublikos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų, švietimo pagalbos speicialistų (logopedų, specialiųjų pedagogų) metodinių priemonių paroda, skirta Pranciškaus Skorinos metams paminėti „Mažais žingsneliais į gražią kalbą“.  Parodos metu devyni mūsų įstaigos pedagogai ir dvidešimt pedagogų iš visos šalies pristatė kūrybines inovacijas bei savo kurtas vaizdines metodines priemones, kurios gerina vaikų sakytinės/rašytinės kalbos įgūdžius. Parodos organizacinė-kūrybinė komanda parengė parodos metodinį leidinį, kuriuo pasidalino su parodos dalyviais bei kitomis šalies ikimokyklinio ir priemšokyklinio ugdymo įstaigomis.

 

Straipsnį parengė direktorė L. Toločkienė

direktoriaus pavaduotoja ugdymui S. Keršienė

Skip to content