Socialinio emocinio ugdymo programa „Siautukai“
Atliepiant šiuolaikinio vaiko poreikius bei suprantant socialinio emocinio ugdymo svarbą ikimokykliniame, priešmokykliniame amžiuje amžiuje, džiaugiamės galėdami pristatyti įstaigoje taikomą socialinio emocinio ugdymo programą „Siautukai“.
Programos autorės: Edita Navardauskienė, Sandra Keršienė
Programos aktualumas. Pastaruoju metu vis dažniau kalbama apie socialinį emocinį ugdymą, kuris laikomas viena veiksmingiausių geros vaikų psichikos sveikatos užtikrinimo ir smurto prevencijos priemonių. Teigiama, kad šio ugdymo rezultatas – gyvenime svarbūs įgūdžiai – tai grandis, susiejanti akademines žinias su sėkme mokykloje, šeimoje, bendruomenėje, darbo vietoje. Tyrimai rodo, kad dėl socialinio emocinio ugdymo stiprėja teigiamos mokinių nuostatos mokyklos atžvilgiu, mažėja rizikingo elgesio, gerėja mokinių pasiekimai. Programa parengta atsižvelgiant į CASEL sistemą, kuri padeda užtikrinti sisteminį požiūrį, kuriuo pabrėžiama, kaip svarbu sukurti teisingą ugdymosi aplinką ir koordinuoti veiklą keturiose pagrindinėse aplinkose: grupėje, ugdymo įstaigoje, namuose ir bendruomenėse. Tarptautinė organizacija CASEL (angl. The collaborative for Academic, Social and Emotional Learning, CASEL) identifikuoja tarpusavyje susijusias pažinimo, emocinių ir elgesio kompetencijų grupes, kurios turėtų būti ugdomos mokyklose. Kompetencijų grupės suskirstytos į penkias pagrindines kompetencijas (savimonė, savitvarda, socialinis sąmoningumas, tarpusavio santykiai, atsakingas sprendimų priėmimas). Šios penkios kompetencijos suteikia vaikams pagrindą socialiniams santykiams ir akademiniams pasiekimams dėl jų pozityvesnio socialinio elgesio, mažiau pasitaikančių elgesio problemų, emocinio streso ir gerėjančių mokymosi rezultatų. Kuo geriau vaikai supranta ir įvaldo šias kompetencijas, tuo labiau moka išreikšti rūpestį kitais, priimti sprendimus bei prisiimti atsakomybę už savo elgesį.
Programos tikslas – padėti 3-6 metų amžiaus vaikams įgyti ir sėkmingai naudoti socialinius ir emocinius gebėjimus, siekiant užtikrinti sėkmę mokykloje ir gyvenime, puoselėti darnius tarpusavio santykius ir atsakingą elgesys.
Programos uždaviniai:
pasitelkiant vaikams patrauklias, įtraukiančias veiklų idėjas, proaktyvius ugdymo(si) būdus:
- ugdyti savimonės ir savitvardos įgūdžius: mokyti atpažinti ir valdyti savo emocijas bei suvokti, kaip visa tai veikia elgesį; skatinti pažinti save ir kitus; stiprinti motyvaciją siekti asmeninių ir akademinių tikslų.
- mokyti kurti ir palaikyti santykius remiantis socialiniu sąmoningumu ir tarpasmeninio bendravimo gebėjimais: mokyti atpažinti kitų jausmus ir ketinimus, ugdyti empatiją; stiprinti socialinius įgūdžius bei gebėjimus veiksmingam bendravimui; lavinti vaikų gebėjimą spręsti konfliktines situacijas, siekiant užmegzti gerus tarpusavio santykius.
- ugdyti sprendimų priėmimo gebėjimus ir atsakingą elgesį: ugdyti gebėjimą priimti konstruktyvius ir gerai apgalvotus sprendimus dėl savo elgesio ir socialinės sąveikos; skatinti aktyvų dalyvavimą darželio ir vietos bendruomenės gyvenime.
Programos paskirtis:
- užtikrinti socialinių emocinių kompetencijų kokybišką ugdymą ir plėtotę ikimokyklinio ugdymo įstaigose;
- pateikti socialinio emocinio ugdymo įrankį ikimokyklinio ugdymo mokyklos bendruomenei, kad pedagogai, ugdymo įstaigos vadovas, užtikrintų kokybišką Programos vykdymą.
Šios programos išskirtinumas:
1) nuoseklumas. Socialinio emocinio ugdymo kompetencijos ugdomos žingsnis po žingsnio, pateikiant veiklos idėjas ir aiškią užsiėmimo struktūrą;
2) užsiėmimų metu vaikui patraukliomis ir įtraukiančiomis veiklų idėjomis, žaismės ir patyriminio ugdymo(si) būdais, užtikrinamas aktyvus vaiko dalyvavimas ir įsitraukimas;
3) ugdymo kontekstų kūrimas, kurių dėmesio centre vaikams aktuali, dėmesį pritraukianti, skatinanti aktyviai veikti, vaikų iniciatyvai atvira aplinka (vaikai taip pat skatinami pateikti idėjų veiklos plėtojimui, atsižvelgiama į jų nuomonę);
4) kiekvienam vaikui sudaroma galimybė patirti ugdymosi sėkmę (programa remiasi universalaus dizaino mokymuisi, žaismės, įtraukties ir kt. principais);
5) pateikiama veiklų įvairovė, integruojamos įvairios pažangios ugdymo teorijos, užtikrinamas proaktyvių metodų panaudojimas, ugdymą diferencijuojant ir personalizuojant pagal vaikų amžių, gebėjimus ir poreikius;
6) iššūkių ir provokacijų kūrimas (prie kiekvienos veiklos pateikiami iššūkiai ir/ar provokacijos, skatinančios vaiko motyvaciją);
7) rekomendacijos pedagogams, kurios padeda kryptingai ugdyti socialines emocines kompetencijas;
8) socialinio emocinio ugdymo tęstinumas šeimoje ir kt. (pateikiama papildoma literatūra socialinio emocinio ugdymo plėtotei namuose).
Programoje gausu pažangių praktikų ir teorijų:
- neuroedukacija – kūrybinga savęs pažinimo priemonė, kurią sudaro piešimo/tapymo pratimai, vizualizacijos, meditacijos, kalbiniai kodai;
- meno terapija – tai būdas reikšti savo mintis, jausmus ir potyrius piešiant, tapant, lipdant ar naudojant kitas meninės raiškos priemones, padedantis vaikui įsijungti į kūrybinį procesą bei jį panaudoti ugdant save ir/ar sprendžiant psichologines problemas.
- dėmesingo įsisąmoninimo praktikos ir dėmesingumo žaidimai;
- į vaiką orientuoto ugdymo teorija, t. y. siūlomos inovatyvios veiklos ir priemonės, padedančios modeliuoti ugdymą, kurio centre yra vaikas, o ne pedagogas;
- taikomi lėto/judraus ugdymo(si), personalizuoto ugdymo teorijos, didelis dėmesys šnekamosios dialoginės kalbos ugdymui.
Programoje „Siautukai” apie socialinio emocinio ugdymo kompetencijas daug naudingos informacijos, rekomendacijų gali rasti ir tėvai, o vaikų socialinėms emocinėms kompetencijoms stiprinti, sukurti veiklos aprašai, padeda pedagogui be vargo organizuoti veiklas, kuriant į vaiką orientuotus ugdymo kontekstus.
Ilgalaikio švietimo pagalbos projekto įgyvendinimo 2023 m. planas: 2023 planas Trys žingsniai
Sausio mėn. | Dalyvavimas Pavaduotojų akademija programoje „Įtraukusis ugdymas” |
Vasario mėn. | Sutrikusios raidos konsultavimo skyriaus specialistų nuotoliniai mokymai švietimo pagalbos specialistams „Sensorinis ugdymas, dirbant su autizmo spektro sutrikimą turinčiais vaikais“ |
Vasario mėn. | Praktinės sklaidos renginys „Kolega-kolegai“:
|
Vasario mėn. | Pedagogų vizitas į Vilniaus Šilo mokyklą „Praktinės patirties sklaida dirbant su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais“ |
Kovo mėn. | Įstaigoje organizuotas įtraukiojo ugdymo praktinės patirties sklaidos renginys „Šiuolaikinės ugdymo strategijos ir priemonės – kelias į kiekvieno vaiko ugdymosi sėkmę“. Gerąja patirtimi dalinosi 12 švietimo įstaigų. Patirties įgijo 75 dalyviai iš įvairių Vilniaus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų. |
Balandžio mėn. | Mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams organizuota projekto „Trys žingsniai” metodinė diena. Pedagogai renginio metu aptarė organizuotas ugdomąsias veiklas, pagal universalaus dizaino ugdymuisi principus. Praktinėse dirbtuvėse analizavo be barjerių ugdomųjų veiklų planavimo UDM prieigoje klausimus. Sėmėsi patirties ir išklausė pranešimus: „Sensorinė stotelė“ ir į vaikų įvairovę orientuotos aplinkos kūrimas“; „Girdimojo suvokimo problemų raiška“, „Mokymosi procesų sutrikimai“, „Pastoliavimas ugdymo veikloje“ (pranešimus skaitė dir. pav. ugdymui S. Keršienė) Taip pat įstaigos psichologė R. Gudelytė-Bagdonė organizavo konsultaciją pedagogams ir pristatė pranešimą „Netinkamo vaikų elgesio korekcija, taikant natūralias ar logines pasekmes“ |
Balandžio mėn. | Vilniaus Šilo mokyklos vizitas įstaigoje. Vaiko gerovės komisijoje aptarti struktūruoto ugdymo klausimai, atvejo analizė ir rekomendacijų aptarimas. |
2022 m. ilgalaikio švietimo pagalbos projekto įgyvendinimo pristatymas: įtraukusis ugdymas – ateities ugdymo link