Kviečiame susipažinti su mūsų įstaigos psichologės parengtomis rekomendacijomis mokytojams ir tėveliams „Konfliktai tarp vaikų”.
Kai vaikui kyla emocijos. Kai grupėje yra daug vaikų, normalu, jog kartais ne viską pavyksta pastebėti, tačiau būtina stengtis kuo dažniau atkreipti dėmesį į vaikų patiriamas emocijas, ypač, jei jos yra stiprios. Vaikai patys dar negeba nei atpažinti juntamas emocijas, nei yra išmokę būdų kaip nusiraminti ar išreikšti emocijas socialiai priimtinu būdu. O būtent emocijos neretai lemia jų netinkamą elgesį, kurį galiausiai dažniausiai pastebi visi (pavyzdžiui, nepasidalinus žaislo vaikas supykęs meta kokį nors daiktą ant žemės arba pastumia grupės draugą).
Jei vaikas patiria emocijas (ypač stiprias, kai ima verkti, griūna ant žemės), pasistenkite būtinai į tai sureaguoti.
1) atspindėkite vaiko juntamą emociją (pavyzdžiui, „matau, jog pyksti; matau, jog esi liūdnas ir verki“).
2) paklauskite: „Kas nutiko?“. Dažnai suaugę žino, kas iš tikrųjų nutiko, bet svarbu leisti pačiam vaikui papasakoti kas įvyko. Kodėl tai svarbu? Tai yra vienas iš būdų „sušvelninti“ vaiko juntamą emociją; taip mokome vaikus atpažinti savo emocijas; be to, vaikui juntamą emociją galėjo sukelti visai kiti dalykai, nei mes įsivaizdavome, tad paklausę geriau suprasime vaiko emocines reakcijas. Kartais gali taip nutikti, jog nėra iki galo aišku kas sukėlė tokią emocinę vaiko reakciją, tokiu atveju vis tiek svarbu padėti vaikui rasti nusiraminimo būdą.
3) pasiūlykite, kartu išbandykite kokį nors nusiraminimo būdą. Pavyzdžiui, jei vaikas supyko, galima pabandyti duoti stipriai sugniaužti kokį nors kamuoliuką, keletą minučių garsiai patrepsėti.
Taisyklės ir ribos grupėje. Kai vaikas elgiasi netinkamai, visi dažniausiai intuityviai reaguojame į tai ir sakome „(vardas) nedaryk taip/ne, negalima“ ar panašiai. Siekiant nubrėžti ribas, nustatyti taisykles svarbu ne tik pasakyti vaikui ko ir kodėl negalima daryti, bet ir pamokyti kaip tokioje situacijoje reikėtų pasielgti. Mums, suaugusiems, viskas gali atrodyti savaime suprantama, tačiau vaikai, ypač socialinėse situacijose, dar nėra išmokę kaip derėtų elgtis, kaip reikėtų spręsti konfliktus ir kt.